آبیاری گیاهان بدون خیس کردن! این، به طور خلاصه، فعالیتی است که یک سیستم مه پاش یا به انگلیسی، Mist system آن را انجام می‌دهد. به این دستگاه، Fog system نیز گفته می‌شود؛ که شرکت گرماسرما سازه آن را با بهترین کیفیت تولید می‌کند. پایه و اساس کاری آن، اتفاقی است که در طبیعت و به صورت عادی رخ می‌دهد: «مه». این سیستم با تبدیل آب به قطرات بسیار ریز و متراکم که به صورت روزمره «مه» نام دارد، توانایی انجام اعمال مختلفی از جمله آبیاری، سرمایش و تهویه را دارد.
سیستم مه پاش صنعتی یکی از مدرن‌ترین دستگاه‌های سرمایشی است که از توان عملکردی بسیار بالایی برخوردار است. برای آشنایی بیشتر با این سیستم خنک کننده، ادامه معرفی محصول از وب سایت سرماسازه را از دست ندهید.

  • ارسال سریع
  • نصب راحت
  • بهترین کیفیت
  • ۱ سال خدمات
Previous slide
Next slide

سیستم مه پاش چیست و چگونه عمل می‌کند؟

اگر بخواهیم به زبان ساده و به شکلی خلاصه و کاربردی کارکرد این دستگاه را توضیح دهیم، باید از عبارت «تولید مه» استفاده کنیم. در عمل، این دستگاه فرآیند تولید مه و انتقال آن در محیط را به انجام می‌رساند. در نتیجه، علاوه بر به وجود آمدن امکان سرمایش و تنظیم دمای محیط، آبیاری و مرطوب سازی خاک نیز صورت می‌گیرد.
جالب است بدانید که این دستگاه صرفا مخصوص گلخانه‌ها و فعالیت‌های کشاورزی نیست. در واقع یکی از مهم‌ترین استفاده‌های سیستم مه پاش، استفاده به صورت صنعتی است. کاربردهای این دستگاه به این چند مورد محدود نمی‌شود. در همین مطلب به این موضوع خواهیم پرداخت.
الگوی ساخت و تولید این دستگاه، پدیده طبیعی مه است که در طبیعت اتفاق می‌افتد. یکی از تصورات رایج در ارتباط با این سیستم این است که این دستگاه آب را بخار می‌کند، اما این موضوع کاملا اشتباه است. بخار کردن آب با اینکه توده متراکم و قابل انتقال در محیط ایجاد می‌کند، اما دمای آن را افزایش می‌دهد و به هیچ وجه برای تهویه و سرماسازی مناسب نیست. بنابراین نحوه عمل این سیستم به چه صورت است؟
وقتی آب با فشار بالا از منافذ بسیار کوچکی عبور کند، به قطرات ریزی تبدیل می‌شود. حجم این قطرات برابر با کسری از یک قطره آب عادی است. بنابراین سبک بوده و می‌تواند در هوا برای مدتی شناور شود. دستگاه با انجام این عمل، باعث ایجاد توده بزرگی از ریزقطرات می‌شود. سپس این ریزقطرات می‌توانند در محیط پخش شوند و علاوه بر مرطوب سازی نقاط خاص مانند خاک، سرما را نیز منتقل کنند. بدین ترتیب نه تنها این توده مه محیط را خیس نمی‌کند، بلکه می‌تواند فعالیت تهویه را نیز انجام دهد. از این خاصیت می‌توان در محیط‌های صنعتی استفاده کرد.

کاربردهای مختلف سیستم مه پاش

گفتیم که این دستگاه با تبدیل آب به توده‌ای از قطرات ریز عمل می‌کند. به همین دلیل است که این سیستم سرمایشی و تهویه‌ای می‌تواند چند کاربرد کلی داشته باشد.
اولین مورد با توجه به استفاده از آب به عنوان سیال اصلی، قابلیت آبیاری و مرطوب کردن فضا است. مورد دوم، انتقال سرما می‌باشد که به واسطه ریزقطرات آب انجام می‌شود. علاوه بر این دو مورد، دستگاه قابلیت تهویه محیط را نیز داراست. با توجه به این کاربردهای عملکردی، به کاربردهای محیطی آن می‌پردازیم.
یک گلخانه یا محیط کشاورزی مشابه، از کاندیدهای استفاده از مه پاش صنعتی است. در صورتی که این سیستم به طور مستقیم روی ردیف‌های کاشت گیاهان استفاده شود، می‌‎توان به صورت هدفمند و حرفه‌ای از قابلیت آبیاری آن استفاده کرد. بدین صورت که مه تولید شده توسط دستگاه به شکل مستقیم به خاک هدف منتقل می‌شود. در نتیجه و با گذر زمان، خاک مرطوب شده و این رطوبت به ریشه گیاه می‌رسد. این استفاده بر اساس کاربرد آبیاری دستگاه است.
گفتیم که یکی دیگر از کاربردهای عملکردی این سیستم، تهویه هوای محیط و همچنین سرماسازی در مقیاس انبوه است. این مورد می‌تواند در محیط‌ها و واحدهای صنعتی کاربرد به خصوصی داشته باشد. سیستم مه پاش صنعتی با انتقال توده مه در محیط، علاوه بر انتقال سرما و تقلیل دمای محیط، هوا را نیز تهویه خواهد کرد. این امر در مقایسه با یک کولر صنعتی مزایای بسیاری از جمله مرطوب ماندن هوای محیط و جلوگیری از بروز حساسیت را داراست.
اما قابل توجه است که از این سیستم قدرتمند و مدرن می‌توان در محیط‌های کوچک و غیرصنعتی نیز استفاده کرد. اماکنی مانند کافه‌ها، نمایشگاه‌ها، سالن‌های تجمع، مساجد و حسینیه‌ها و امثال آن از مثال‌های این گونه کاربرد دستگاه هستند. سرماسازی و تهویه در عین مرطوب نگه داشتن هوا از مزیت‌های آن است.

چرا سیستم مهپاش گرماسرما سازه ؟!

100

استاندارد دستگاه

85

کاهش مصرف آب

100

بهترین قطعات اولیه

100

سرمایش سریع و یکنواخت

تفاوت مه پاش با کولر صنعتی در چیست؟

در سالیان اخیر با توجه به پیشرفت چشمگیری که در تکنولوژی‌های مختلف به وجود آمده است، سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی نیز متنوع و متعدد شده‌اند. اما واقعیت این است که این تنوع در دستگاه‌ها، گاهی اوقات باعث سردرگمی افراد می‌شود. در اینجا سوال این است که از بین این دو نمونه سیستم سرمایشی که رایج هستند، کدام یک بهتر است؟ تفاوت این دو سیستم در چیست؟
در ابتدا به تفاوت یک کولر صنعتی آکسیال و سیستم مه پاش صنعتی خواهیم پرداخت. وظیفه کولر صنعتی این است که هوا را با سرعت بالایی به خارج پرتاب کند. در اثر این اتفاق، هوای محیط به گردش درمی‌آید. بنابراین عمل سرمایش و تهویه صورت خواهد گرفت. همچنین در کولرهای آبی، برای افزایش توان سرمایشی از آب نیز استفاده می‌شود. به این ترتیب که آب در مجاورت پدهای سلولزی و یا صفحات پوشال تبخیر می‌شود و ایجاد سرما می‌کند. سپس این سرما به وسیله موتور و فن به بیرون پرتاب می‌شود.
اما در نظر داشته باشید که مه‌پاش این گونه عمل نمی‌کند. در واقع این دستگاه به هیچ وجه تولید باد نمی‌کند. سرمایش و تهویه‌ای که توسط آن انجام می‌شود، صرفا به واسطه توده مه (قطرات ریز آب) و گردش آن در محیط صورت می‌پذیرد. این یک تفاوت بزرگ و مهم است.
بنابراین کولرهای صنعتی در اماکن و واحدهایی کاربرد دارند که در آن‌ها نیاز به پرتاب باد و هوا وجود دارد. این در حالیست که اگر نیازی به پرتاب باد و گردش هوا نباشد اما سرمایش در دستور کار باشد، سیستم میست (Mist) مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این سیستم می‌تواند به مرطوب سازی هوای محیط نیز کمک کند و از بروز عفونت، حساسیت و رشد برخی میکروارگانیسم‌ها جلوگیری کند. انتخاب سیستم سرمایشی مناسب با توجه به نظر کارشناس و نیاز محیط انجام می‌شود.

آیا امکان استفاده از این سیستم در فضای باز وجود دارد؟

بسیاری از فعالیت‌های صنعتی در فضای باز انجام می‌شود. در این فضاها نیاز است تا هوا به سرعت تهویه شود. همچنین در برخی شرایط نیز، نیاز به مرطوب سازی هوا و سرماسازی وجود دارد.
باید گفت که چه در محیط‌های روباز و چه محیط‌های سربسته می‌توان از سیستم مه پاش استفاده کرد. تفاوتی از این نظر وجود ندارد و این دستگاه می‌تواند در هر دو نوع فضا مورد استفاده قرار بگیرد. اما نکته مهمی که در این رابطه باید به آن توجه کرد، تعداد دستگاه است. اگر محیط سر باز شما وسعت نسبتا زیادی دارد، نیاز است تا تراکم دستگاه بیشتر شود تا تمام فضا تحت پوشش سیستم قرار گیرد. بدین صورت می‌توان سرمایشی با بازده بالا را تجربه کرد.
در نظر داشته باشید که در بسیاری از محیط‌های باز، امکان استفاده مداوم از کولر برای کاهش دما وجود ندارد. در این اماکن، در صورت نصب و استفاده درست می‌توان از سیستم مه‌پاش به عنوان جایگزین بهره جست. توده مه که توسط دستگاه تولید می‌شود می‌تواند مدت بیشتری نسبت به باد خنک در محیط معلق بماند. به علاوه بدین صورت، رطوبت محیط نیز تامین خواهد شد.
یکی از سوالات رایج در این زمینه، بحث میزان استفاده انرژی و نگرانی در ارتباط با هدررفت آن است. شایان ذکر است که این سیستم به علت طراحی مدرن و منحصر به فرد خود، حداقل مصرف انرژی را دارد. برخلاف سیستم‌های سرمایشی قدیمی، قسمت بزرگی از انرژی ورودی دستگاه صرف تامین سرما خواهد شد و هدررفت بسیار اندک است.
اماکن صنعتی، کشاورزی، کافه‌های سر باز، نمایشگاه‌های فضای باز، گاردن‌ها و امثال آن می‌توانند از این سیستم در فضای باز خود و همچنین فضای سربسته مانند درون اتاق و سالن‌ها استفاده کنند. مساجد، صحن‌ها و حسینیه‌ها نیز از تجربیات موفق استفاده آن هستند.

قسمت های سیستم مه پاش

اجزای مختلف سیستم مه پاش

در نگاه اول، این دستگاه بسیار ساده و ابتدایی به نظر می‌آید. واقعیت این است که علی رغم اساس عملکردی و ایده ساده و جذاب آن، سیستم از اجزای مختلفی تشکیل شده است. البته تعداد این قطعات محدود است و همین موضوع باعث شده است تا نگهداری و تعمیرات سیستم بسیار ساده‌تر از سیستم‌های سرمایشی مشابه باشد. همین موضوع دلیلی بر کاهش هزینه‌های واحد شما خواهد بود.
دو قسمت مرکزی و محیطی برای این دستگاه در نظر گرفته شده است. در قسمت مرکزی، آب ذخیره و سپس پمپ می‌گردد. در قسمت محیطی آب انتقال پیدا کرده و توسط نازل‌ها به قطرات بسیار ریزی تبدیل می‌شود.
قسمت مرکزی شامل مخزن آب و همچنین پمپ فشار قوی است. این پمپ از نوع پیستونی است و قدرت آن با توجه به پروژه و فضای مورد پوشش تعیین می‌شود. در محل ورود آب به درون پمپ، فیلتری قرار می‌گیرد تا از ورود ذرات کوچک به درون آن جلوگیری کند. وجود و تعویض این فیلتر برای جلوگیری از رسوب مواد جامد درون پمپ بسیار ضروری است. پس از این قسمت و در محل خروج آب از پمپ نیز یک شیر قرار گرفته است. این شیر میزان آب ورودی به سیستم مهپاش را تنظیم می‌کند.
در قسمت محیطی و پخش کننده دستگاه، شلنگ‌های فشار قوی قرار گرفته است. این شیلنگ‌ها قابلیت این را دارند که فشار بالای آب را تحمل کنند. شلنگ آب را به درون نازل هدایت می‌کند تا به صورت ریزقطره از آن خارج شود.
نازل‌ها آخرین قسمت این دستگاه را تشکیل می‌دهند. آبی که درون شیلنگ در جریان است به نازل می‌رسد و با توجه به سایز دهانه آن، به صورت ریزقطره خارج می‌شود. این ریزقطرات دارای اندازه‌ای مابین 20 الی 50 میکرون هستند. این مقدار بستگی به ابعاد دهانه خروجی نازل دارد و می‌توان آن را تغییر داد.

امکان استفاده از دستگاه مهپاش به صورت هوشمند وجود دارد؟

در عصر پیشرفت تکنولوژی، به علت افزایش حجم فعالیت‌های صنعتی، دیگر به سختی می‌توان متغییرهای مختلف را به صورت دستی تنظیم نمود. به همین دلیل است که بسیاری از افراد در پی دستگاه‌های اتوماتیک هستند که دما، رطوبت هوا، رطوبت خاک و موارد این چنینی را بدون نیاز به دخالت انسان تنظیم نماید.
سیستم مه پاش صنعتی به خودی خود به شکل دستی عمل می‌کند. اما با توجه به نیاز شما، می‌توان آن را به صورت اتوماتیک نصب کرد. این امر با توجه به فعالیت شما، با یک مدار و یا دستگاه سنجش صورت می‌گیرد. دستگاه‌های رطوبت سنج خودکار می‌توانند مهپاش را در گلخانه اتوماتیک کنند. همچنین در اماکن روباز و فضاهای بزرگ صنعتی می‌توان از تایمر برای این امر استفاده کرد.
به طور مثال اگر شما صاحب گلخانه هستید و نیاز دارید تا گیاهانتان چندین بار در طول روز به صورت اتوماتیک آبیاری و خاک مرطوب شود، می‌توانید از سیستم مه پاش گلخانه متصل به یک تایمر استفاده کنید. بدین ترتیب با دقت بالایی، رطوبت فضا و خاک تنظیم خواهد شد.

خرید و قیمت مه پاش

صنعتگران و مدیران حرفه‌ای به خوبی این نکته را می‌دانند که تجربه و علم در کنار یکدیگر می‌تواند بهترین نتیجه را داشته باشد. سیستم مه پاش صنعتی نیز برای نصب نیاز به تجربه و تخصص دارد. در صورتی که بهترین و باتجربه‌ترین برند ارائه کننده را انتخاب و از متخصصان آن بهره بگیرید، عالی‌ترین نتیجه را با دستگاه کسب خواهید کرد.
اما کدام برند؟ با دارا بودن گواهی‌های استاندارد روز دنیا و تجربه پروژه‌های صنعتی مختلف در سطح کشور، شرکت گرماسرما سازه شرق بهترین انتخاب برای خرید سیستم مه پاش خواهد بود. گرماسازه با دارا بودن متخصصین ماهر و ارائه باکیفیت‌ترین دستگاه‌ها در سطح بازار، برای بهترین تجربه در سرمایش در کنار شما خواهد بود. کافی است برای مشاوره رایگان خرید و نصب و همچنین آگاهی از قیمت سیستم مه پاش با ما تماس بگیرید.
در این مقاله، به معرفی محصول و بررسی سیستم مه پاش گرماسرما سازه شرق و انواع آن از جمله مه پاش گلخانه و نوع صنعتی پرداختیم. این دستگاه یکی از سیستم‌های سرمایشی مدرن است که در فضاهای باز و بسته برای تهویه، سرمایش و رطوبت سازی در مقیاس بزرگ و کوچک مورد استفاده است.

★★★★★

✔️ برای استفاده از سیستم مه‌پاش لازم است اطلاعات کاملی داشته باشید زیرا نصب و اجرای آن پیچیدگی خود را دارد؛ برای کسب اطلاعات تخصصی و دریافت مشاوره رایگان، با شماره 22032002-021 تماس بگیرید. ما با شما هستیم.

آیا سوالی دارید که ذهن شما را مشغول کرده؟! پرسش و پاسخ‌های زیر را دنبال کنید و اگر جواب سوال‌تان را نگرفتید؛ با ما تماس بگیرید.
مشخصات مه‌پاش سرماسازه

سیستم مهپاش شرکت گرماسرما سازه که مدرن‌ترین و کارآمدترین نوع این محصول در بازار است شامل قسمت‌های مختلفی از جمله: «پمپ پیستونی فشار بالا»، «شیر تنظیم فشار»، «شیلنگ‌های پرفشار»، «تابلو برق»، «موتور»، «سختی‌گیر»، «نازل‌های مه‌پاش» و «فیلتر آب» می‌باشد.

انواع سیستم های مهپاش

سیستم‌های مه پاش در ۳ نوع و مدل مختلف طراحی می‌شوند. این سه مدل شامل مه پاش دیسکی که به آن پروانه‌ای نیز می‌گویند، مه پاش التراسونیک و مه پاش نازلی است.

مناطق آب و هوایی مورد استفاده از سیستم مه پاش
میزان ارتفاع نازل‌ها در سیستم رطوبت‌ساز چقدر است؟

این نکته مهم است که بدانیم، میزان اندازه ارتفاع نازل‌ها در سیستم‌های مه‌پاش حداقل 2/5 و حداکثر 3/5 باید باشد و فاصله آن بسته به نوع کاربری متفاوت است.